Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Correcte batch maken lukt niet
#1
Sinds kort moet ik als penningmeester incasso's doen. De oude penningmeester heeft het IBANC-programma overgezet naar mijn laptop en ik ben bezig mijn eerste incasso klaar te zetten. Ik heb een Excel-bestand geïmporteerd en alle kolomnamen correct ingevoerd, en RCUR ingevuld bij 'Soort incasso', aangezien het om een periodieke incasso gaat. Daarna geklikt op OK en bij de Concept batch terecht gekomen. Alleen, achter elke rekening waarvan geïncasseerd wordt staat nu 'Eerste', terwijl er niet voor de eerste keer van deze rekeningen afgeschreven wordt. Ook zijn de vakjes in de kolom Mandaat ID allemaal rood. Automatisch bijwerken heb ik al geprobeerd, maar alles blijft hetzelfde. De rekeningnummers staan wel in het Adresboek.

Hoe kan dit, en wat kan ik er aan doen? En hoe kom ik aan Mandaat-ID's?
Heeft het misschien te maken met het feit dat ik voor de eerste keer met mijn laptop de incasso doe?

Bij voorbaat dank voor reacties. Smile
Reageren
#2
Beste Leotje,

U kunt eerst proberen het Excel bestand opslaan als ''Excel 97-2003-werkmap''.
Als dit niet werkt wil ik u vragen mij het betreffende bestand toe te sturen (rick@ibanc.eu).

U kunt uw mandaten controleren door de volgende stappen te volgen;
1. Start IBANC
2. Klik linksboven op 'Bestand'
3. Kies voor 'Mandaten'

~ Rick
Reageren
#3
Beste Rick,

Bedankt voor uw reactie! Het bestand is reeds opgeslagen als "Excel 97-2003-werkmap". En als ik 'Bestand-Mandaten' open krijg ik een leeg scherm.

Is het Mandaat-ID onmisbaar om een incasso uit te voeren? Met andere woorden: heb ik het mandaat-id per sé nodig om te incasseren, of krijg ik dan problemen met de bank?

Ik zal u het bestand sturen.
Reageren
#4
Beste Leotje,

Zojuist uw e-mail ontvangen.

Q: Is het Mandaat-ID onmisbaar om een incasso uit te voeren?
A: U heeft bij incasseren altijd een Mandaat ID nodig*

*Meer informatie over het Mandaat ID:
http://forum.ibanc.eu/Thread-Wat-is-een-mandaat-ID

Dit probleem is opgelost door de volgende stappen te volgen:
1. Start IBANC
2. Klik linksboven op 'Bestand'
3. Controleer de eigen gegevens door te kiezen voor 'Eigen rekeningen'
4. Gebruik de ''scrollbalk'' (onderaan uw scherm) om te zien of all velden volledig ingevuld en correct zijn.
Als u hier niets terug kunt vinden betekent dat u uw eigen gegevens niet heeft ingevuld en die kunt u hier 'bewerken'.

5. Controleer of uw Excel bestand een vergelijkbaar model heeft als deze; https://www.ibanc.eu/voorbeeldbestanden/
6. Importeer uw Excel bestand en vul de kolomvertaling correct in.
7. Open de geimporteerde batch
Als u de batch nu controleert mag er maar 1 kolom rood zijn, en dat is 'Mandaat ID'

8. Klik nu op 'Automatisch aanvullen' en kies voor 'Ja'
Er zouden nu overal groene vinkjes moeten staan.

9. Om de batch af te ronden klikt u op 'Exporteer naar SEPA'

~Rick
Reageren


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  batch maken met verschillende bedragen kruisland1949 1 5,183 01-12-2014, 10:14
Laatste bericht: Rick

Ga naar locatie:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)