Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mandaten rood in Batch incasso scherm
#1
Voor de maandelijkse contributie voor leden heb ik nieuwe mandaten aangemaakt per rekening en aan groepen toegekend. Middels deze groepen heb ik een nieuwe incasso aangemaakt. De gegevens lijken goed doorgekomen en aan het begin van alle regel staat en groene "V". De gebruikte mandaten zijn echter allemaal rood. Door er met de cursor boven te hangen krijg ik geen informatie over wat er mogelijk fout gaat. De regels laten zich exporteren naar een SEPA xml bestand tbv inlezing bij de bank.

Ik heb de knop automatisch aanvullen gebruikt en in het adresboek staan de mandaten nu op "terugkerend" ipv "Eerste", de status is van "Actief" naar "Eerste verzonden", soort mandaat is CORE (niet veranderd bij aanmaken mandaat). Het mandaat nummer is samengesteld uit een lettercombinatie en een lidnummer (zonder spaties) van 10 posities.

Is er wat fout of gaat het goed?
Reageren
#2
Beste GertjanVB,

Bedankt voor de post. Met betrekking tot de melding en de vraag:

Aan de hand van het e-mailcontact met mijn collega, blijkt dat de opgegeven Mandaat ID's een underscore (_) bevatten. IBANC geeft hierop een waarschuwing, daar de banken niet verplicht zijn om underscores in Mandaat ID's te kunnen verwerken:
[Afbeelding: 14tauxg.png]

Graag kijkt het IBANC-team hoe dit beter inzichtelijk gemaakt kan worden.

Citaat: Is er wat fout of gaat het goed?
Bij de banken in Nederland zullen uw opdrachten succesvol worden verwerkt; het zal derhalve goed gaan.
Reageren
#3
Laten ze de underscore dan weg of weigeren ze de transactie? Het xml bestand is wel ingelezen bij ING en staat "in behandeling" bij de ingeplande opdrachten. ING accepteert geen "_" heb ik inmiddels gemerkt.
Kan het bestand overschreven worden door het nogmaals, maar zonder underscore, in te lezen?
Reageren
#4
(28-12-2014, 16:49)GertjanVB schreef: Laten ze de underscore dan weg of weigeren ze de transactie?
De handelswijze kan per bank van de debiteur verschillen; daarover stellen de banken geen eenduidige informatie over ter beschikking. Doch, om weigeringen te voorkomen, raad ik u graag aan om alleen Mandaat ID's te gebruiken met geldige tekens.

(28-12-2014, 16:49)GertjanVB schreef: Het xml bestand is wel ingelezen bij ING en staat "in behandeling" bij de ingeplande opdrachten. ING accepteert geen "_" heb ik inmiddels gemerkt.
Kan het bestand overschreven worden door het nogmaals, maar zonder underscore, in te lezen?
Wanneer uw bank de mogelijkheid biedt om de batch nog terug te trekken, dan kan er uiteraard een nieuwe batch aangemaakt worden zonder underscores in de Mandaat ID's.

In dat geval raad ik u aan om hiervoor een nieuwe batch aan te maken in IBANC, en niet het bestaande SEPA XML-bestand te hergebruiken. Uw bank controleert een bestand op een aantal eigenschappen (Batch ID, EndToEndId's) om duplicaten te voorkomen.

Let wel: het gebruik van nieuwe Mandaat ID's vereist uiteraard dat de transacties met Soort incasso Eerste aangeboden moeten worden.

Tip: wanneer u voortaan Mandaat ID's gaat hanteren zonder underscores, verwijder dan de mandaten met underscores voordat u een nieuwe batch maakt. Het overzicht van mandaten treft u aan via het menu Bestand > Mandaten
Reageren


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  mutatie in SEPA incasso batch wmh 4 9,474 05-02-2015, 11:34
Laatste bericht: Rick

Ga naar locatie:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)