IBANC

Volledige versie: Klant veranderd van bankrekening
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo,

Ik heb een vraag over het veranderen van een rekeningnummer, maar mandaat ID blijft hetzelfde.

Klant X veranderd van bankrekeningnummer bij dezelfde bank.
Deze heeft geen overstapservice.
Op internet staat de instructie:
Per 1 januari 2016 is de BIC voor SEPA landen echter niet meer verplicht (ook niet op machtigingsformulieren), met uitzondering van Zwitserland en Monaco. Vandaar dat de code SMNDA een nieuwe betekenis krijgt: Same Mandate with a New Debtor Account. Dat is straks de indicatie dat er sprake is van een andere IBAN (bij dezelfde of bij een andere bank). 

Waar vul ik deze indicatie toe bij IBANC?

Alvast bedankt voor uw reactie.
Groeten,
Chantal
Beste Chantal,

Hoewel er inderdaad regelwijzigingen zijn ingegaan op 1 februari 2016, heeft dit geen invloed op uw werkwijze in IBANC.

Wanneer u beschikt over de Updateservice, dan kunt u snel en eenvoudig uw incasso's verwerken zonder opgave van de BIC, sinds IBANC versie 2.0.50 is invoer van BIC niet meer nodig en wordt de BIC verwijdert uit een batch indien deze nog aanwezig was.

Om uw incasso succesvol aan te bieden:

- zoek in het adresboek de klant met het veranderde IBAN
- wijzig het IBAN van de klant
- pas het bestaande mandaat (dubbelklik of [bewerken]) aan, bijvoorbeeld door aan 'a' toe te voegen
stel in het mandaat Soort incasso in op Eerste en Status Actief en klik op OK

Als u vervolgens in uw batch deze klant toevoegt staat hierin het nieuwe IBAN, met het nieuwe mandaat en de status Eerste. Hierdoor zal de bank deze succesvol verwerken. 
Let erop dat de incassodatum voor deze transcatie 5 werkdagen in de toekomst dient te liggen.